
01-05-2018
Privacyverklaring
Organisatie
Huisartspraktijk Langbroek is een maatschap van: Adri de Heij en Caroline de Heij-Verheij.
De medewerkers in onze praktijk beheren uw medische- en administratieve gegevens zorgvuldig. Wij zijn wettelijk verplicht een dossier van u bij te houden en contractueel verplicht geaggregeerde gegevens aan te leveren aan de Zorggroep Unicum Huisartsenzorg en uw Zorgverzekeraar voor kwaliteitsdoeleinden en financiële afwikkeling.
Welke gegevens leggen wij van u vast?
• Administratieve gegevens, waaronder uw naam, adres, geboortedatum, BSN-nummer, uw apotheek, verzekeringsgegevens.
• Van uw contacten die u hebt met de praktijk, denk aan uw huisartsbezoeken, visites, telefonische gesprekken, leggen wij vast wat uw klachten zijn, en welke afspraken we hierover met u gemaakt hebben.
• Voorgeschreven medicijnen.
• Laboratoria uitslagen.
• Brieven, verslagen van specialisten of andere behandelaars waar u geweest bent.
• Röntgen uitslagen, of uitslagen van andere onderzoeken die hebben plaatsgevonden.
Omgang met uw persoonsgegevens
Wie ontvangt deze gegevens, dan wel wie kan deze gegevens of een samenvatting ervan inzien?
• Uzelf.
• De huisartsen van de praktijk die direct betrokken zijn bij de hulpverlening aan u, inclusief waarnemende huisartsen van de praktijk tijdens afwezigheid van uw huisarts.
• Alle assistentes en praktijkondersteuners van de praktijk.
• Huisartsen op de Huisartsenspoedposten hebben, wanneer u deze bezoekt, inzage in een samenvatting van uw dossier, echter alleen als u hiervoor specifiek toestemming heeft gegeven (LSP).
• De apotheek ziet uw voorgeschreven medicijn en uw administratieve gegevens.
• De specialist ziet bij verwijzing de reden van verwijzen en evt. onderzoeksresultaten.
• Enkele beheerders van het automatiseringssysteem Promedico, Pharmeon die in opdracht van de praktijk werkzaamheden uitvoeren.
• Zorgverzekeraar, als het gaat om de financiële afwikkeling van de zorg die aan u is gegeven, de praktijk declareert rechtstreeks bij de zorgverzekeraar of via een Zorggroep als het gaat om programmatische zorg als u bijv. Diabetes Mellitus patiënt bent of COPD hebt.
• Zorggroep Unicum Huisartsenzorg, voor financiële afhandeling van ketenzorgprogramma’s waaronder Diabetes type 2 programma en COPD-programma.
Al deze mensen hebben getekend voor geheimhouding.
Het delen van deze gegevens is nodig om u zo goed mogelijke zorg te bieden.
Welke gegevens verstrekken wij aan wie, zonder vermelding van uw persoonsgegevens:
• Medische gegevens voor onderzoek: Erasmus Universiteit.
• Medische gegevens voor onderzoek: Julius Huisartsen Netwerk.
• Aantallen en percentages van verrichtingen van Ketenzorgprogramma’s, voor kwaliteitsverbetering aan: Zorggroep Unicum Huisartsenzorg.
Deze gegevens zijn dan ook niet herleidbaar naar u als persoon.
Uw toestemming
Door u in te schrijven bij onze praktijk, gaat u akkoord met de manier waarop de praktijk uw gegevens verwerkt, zoals in deze privacyverklaring is beschreven. Ook verklaart u de privacy van andere betrokkenen d.w.z. patiënten en zorgverleners te respecteren.
Wij hebben vóóraf uw toestemming nodig om een samenvatting van uw medisch dossier aan te bieden aan de artsen van de Huisartsenspoedposten. Als u vóóraf geen toestemming geeft, kan de behandelend arts op de huisartsenspoedpost de samenvatting van uw dossier niet inzien. Om toestemming te geven gaat u op deze website naar Praktijkinformatie > Medisch dossier > Elektronisch medische gegevens delen, of u vraagt de assistente hoe u deze toestemming aan ons kunt geven. Uw toestemming voor deze gegevensuitwisseling kunt u op elk moment bij ons weer intrekken.
Technische maatregelen ter beveiliging van uw persoonsgegevens
Om uw persoonlijke gegevens optimaal te beschermen, worden deze gegevens opgeslagen op beveiligde (web)servers. Alle dataverbindingen zijn beveiligd volgens wet- en regelgeving.
Bewaren van uw gegevens
Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor wij uw gegevens vastleggen. In ieder geval zolang u in onze praktijk staat ingeschreven. Wanneer u onze praktijk verlaat dan sturen wij, na akkoord van uw nieuwe huisarts, uw medische dossier naar hem/haar door via een beveiligde verbinding. Uw medisch dossier wordt na overlijden ten minste vijftien jaar bewaard. Ook de dossiers van mensen die onze praktijk verlaten hebben, maar niet hebben aangegeven waar hun dossier naar toe gestuurd moet worden, bewaren wij ten minste vijftien jaar.
Wat u zelf kunt doen: bij gebruik van Portaal
• Wij adviseren u om zorgvuldig om te gaan met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
• Als u een wachtwoord kiest, zorg dan dat dit niet gemakkelijk te raden is. Een wachtwoord wordt veiliger als het een lang wachtwoord is, bijvoorbeeld een zin, en als er verschillende soorten tekens in staan.
• Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt.
• Het is niet toegestaan technische beveiligingen te omzeilen of te verwijderen of dit voor anderen mogelijk te maken.
Klachtenprocedure van onze praktijk
Onze praktijk is aangesloten bij de SKGE. (www.skge.nl)
Recht op inzage en rectificatie of verwijdering
U hebt het recht om inzage te krijgen in uw dossier. Als u hiervan gebruik wilt maken, dan kunt u dat aangeven aan uw huisarts. Mocht u van mening zijn dat bepaalde gegevens niet correct zijn, en deze wilt laten wijzigen of verwijderen, overlegt u dit met uw huisarts.